چلچله

اینجا نه جای ماندن که گاه رفتن است . . .

چلچله

اینجا نه جای ماندن که گاه رفتن است . . .

چلچله

a.chelcheleh@chmail.ir وبلاگ چلچله

طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

بن بست کوچه اول (7)

جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۲، ۰۱:۴۰ ق.ظ

   با سلام خدمت تمامی عزیزانی که اندک وقتی را به سیاهه های حقیر اختصاص می دهند و یا به صورت جدی مطالب را دنبال می فرمایند .

   بسیاری از دوستان و خوانندگان به طرق مختلف ، حضوری ، کامنت عیان ، پیام پنهان و . . . حقیر را مورد عنایت قرار می دهند که جا دارد از اظهار لطف ایشان خاضعانه تشکر نمایم  . 

      نکاتی به ذهنم رسید که شایسته است تا با شما خوبان درمیان بگذارم ، نوشتن خاطراتم به چندین و چند دلیل اتفاق افتاد.

 در مخزن خاطراتمان بسیاری از جمله های مشترک وجود دارد که هر کداممان به فرآخور ظرفیتهای وجودی خویش و از منظر خود به آن نگریسته ایم و من نیز هم .

   

 فکر می کنم در میان گذاشتن نظرات متعدد ، به وسعت دید فرد کمک می کند و در عین حال رشته های دوستیمان را محکم ترگذشته می کند . همراه شدن ، همسو شدن و . . .  

    عمده دلیل بعد:

     خیلی وقت ها خیلی آدمها و اتفاقات در زندگی ، مسیرها را تغییر می دهند و شاید به هزار و یک دلیل فرصتی برای بازگشت و تشکر نباشد ، این مقال عرصه ای است برای تشکر از ایشان ، به هر عنوان و مرامی که لطفی در حق بنده سراپا تقصیر کرده اند خالصانه و خاضعانه دستشان را می بوسم .

      دوستانم ! در احادیث و روایات متعدد آمده است که تاریخ تکرار پذیر است ، فرصتها از دست می روند و عبرت گیرنده ها اندک . بیاییم از گذشتگانمان و از تاریخ عبرت بگیریم . نکند در چاله ای که سالهاست پدرانمان را سر و دست می شکاند ما نیز گرفتار شویم ! 

  برعکس نصیحت شنیدن ، اصلا از نصیحت کردن خوشم نمی آید و بنا دارم حرفهایم را در لفافه های قصه ها ، حکایتها ، خاطرات و . . . بگویم ، حال هر کس هرچقدر در حال و هوای ما است ، نوش جانش . 

   شایان ذکر است که اگر در سیر اتفاقات ، اسامی اشخاص و افراد را نیز حذف نماییم ،باز هم  خیلی از رخدادها شیرین و خواندنی و عبرت آموز است ، ولی باید اذعان کرد که مطالب برای دوستانی که ذهنیتی از اشخاص دارند جذابتر خواهد بود .  

   در بیشتر اوقات خواندن نظرات شما عزیزان بازدید کننده  کمک بسزایی در تاثیرگذاری بیشتر مطلب بر خواننده های دیگر دارد ، پس مضایقه نفرمائید .  

    در هر صورت از تمامی اظهار نظر کنندگان محترم سپاسگزارم ، باز هم از تصدیع به عمل آمده عذر خواهی می نمایم . 


     بریم سر اصل مطلب ، از زمانی که ما رو هم حساب کردند و توی جلسات هیئت دعوت شدیم ، سعی ام بر حضور موثر و همیشگی توی جلسات بوده ، اعتقادم این است که برای اینکه یک مجموعه به قله های تکامل و بلوغ خودش برسه باید سختی هایی رو تحمل کنه ، هیئت ما هم مثل همه مجموعه ها پر است از مشکلات و کمی ها و کاستی ها . البته که با کنار نشستن و . . . چیزی تغییر نخواهد کرد ، تغییر ، زمانی حاصل خواهد شد که تک تک آحاد جامعه کوچکمان خواهان تغییر باشند . خداوند متعال می فرمایند : « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم » (سوره مبارکه رعد 11) خداوند برای قومی تغییر ایجاد نمی کند تا اینکه خودشان باعث تغییر شوند. پس نباید منتظر بنشینیم تا همه چیز خود به خود درست شود ، باید تلاش کرد ، جنگید و سختی ها را تحمل کرد .

    جلسات هیئت هم برای خودش داستانی داشت ، یادم هست یکی از خاطره انگیز ترین دوره جلسات ، زمانی بود که آقا مجتبی جلسه را در منزل خودشان برگزار می کردند ، طرفهای سی متری جی ، هر هفته ای که جلسه برگزار می شد زحمت املتی می کشید و بچه ها هم زحمت املت رو با پیاز می کشیدند . اون زمانها چه مباحثی مطرح می شد و چگونه بازخوردی داشت ، و حالا چطور است ؟ آدمها خیلی فرق کرده اند ولی خیلی اخلاقها توی خون آدمهاست ، لایتغیره .    

    جلسات هیئت به شدت تک محوره تر بود و حضور خیلی از ما ها تنها برای خالی نبودن عریضه بوده است . البته ما از منتقدین پر و پا قرص بودیم و هستیم ، اهل اصلاحات !! . . . .فکر نکنید که در فکر براندازی بودیم ها ، نه !!! (ببخشید یه کم سیاسی شد تبری می جویم)

-----

    پیر شدیم رفت ها ! نه ! ولی خوب پیر شدیم . الحمد لله .

   زحمت کشیدن تو هیئت رو دوست دارم ، دغدغه داشتن برای هیئت رو دوست دارم ، توی هیئت امام حسین علیه السلام اصل بر نوکری است . نوکر حضرت فقط به فکر برگزاری آبرومندانه میهمانی مولاشه و به چیز دیگه ای فکر نمی کنه ، شأن و شئونی برای خودش قائل نیست و فقط چشمش به اربابشه ، مجلس ارباب باید به بهترین وجه برگزار بشه ، منظم ، مرتب ، محترم و . . .  حالا تو کفش جفت کنی ، اعلامیه زنی ، بلندگو کول کنی یا مداح و واعظ و میوندار باشی ، اگه از روی اخلاص باشه خریدار داری و بردی ، اگه خودی برای خودت قائل شدی باختی . . .


      در این چند ساله که جسته و گریخته توی هیئت محبان بودم و نبودم به خیلی از مجالس مختلف گذر انداختم ، از مجالس حاج منصور گرفته تا نریمان پناهی و سعید حدادیان و حسن خلج و هلالی و . . . از محلیها هم قریب به اتفاق هیئات رو رفته ام و حتی با بعضی از دست اندرکاران دمخور بوده ام ، سالیان قبل (شاید حدود سال 82 ) مجلسی در منزل آشیخ مرتضی بابایی برگذار می شد که خیلی باصفا بود ، ما اسمش رو گذاشته بودیم « آبگوشت کبیره »

   گویا شیخ مرتضی نذری داشته و برآورده شده و در منزل خودشان 40 مجلس قرائت زیارت شریف جامعه کبیره داشتند ، حاج موسایی بود از مداحان آذری زبان که دعا را قرائت می کرد ، در قید و بندهای مداحان الان نبودند ، هر مستمعی که می خواست می توانست بخواند ، روضه نمکی آخر مجلس می خواندند و سفره های احسان پهن می شد .

   حاج موسی بعضی اوقات روضه به زبان اصلی (آذری) می خواند ولی ما هم به روضه ایشون بارونی می شدیم و کلی استخوان سبک می کردیم .

   غرض این بود که هیئت محبان به لطف حضرت و اخلاص دست اندرکاران تاکنون پابرجاست و اگر کلاه انصاف را قاضی کنیم ، از معدود مجالسی است که قاطی خیلی موضوعات نشد (امیدوارم باز هم ثابت قدم بماند ) ، مستمعین خوش مشربی دارد و از نظر فکری و نظری از خیلی مجالس سر و گردنی بالاتر است .

    ولی جای کار زیاد است و اگر طالب ، باید دست بجنباند ، درجا زدن فقط برای سربازی خوبه ، نه برای سرداری !!     

نظرات  (۴)

واقعا اخلاص مهمه توکار هم برای خود و هم برای دیگران
پاسخ:
البت 
ممنون که سرزدید . 
علی یارمون
سلام ارباب دغدغه دین ونماز اول وقت داشتن ما هم اگر اینقدر که بفکر نظم هیات بودیم بفکر نماز اول وقتی .نماز شبی .چیزی بودیم به اهدف ارباب نزدیکتر بودیم.اهداف ارباب را فراموش نکنیم مرضی ترند.نوکر هر چی ییر غلامیم.
پاسخ:
سلام ،
البت ، نظم و انضباط در همه کاری سفارش اکید شده است ، جاهایی که به اسم اهل بیت و دین برپا شده اند باید مصداق بارز انضباط باشد ، من به شخصه از دین و دینداران و . . . عذر می خواهم که به نام ایشان بساط پهن کرده ایم . 
ما هم نوکر هرچی پیرغلامه هستیم . 
ممنون که قابل دونستید .
علی یارمون

  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام برادر،موفق باشی . آلبوم من دست شماست؟
    پاسخ:
    سلام 
    نخیر !!
    ممنون که سرزدید . 
    علی یارمون
  • محمد تقی عسکری
  • سلام علی جون

    هنوز پیر نشدی جوون

    اهدافتون متعالی

    علی یارمون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی